Digitale prentenboeken

Een Digitaal prentenboek komt tegemoet aan de behoefte van kleuters om een prentenboek steeds weer te horen.
Een digitaal prentenboek is meer dan het verhaal getoond en voorgelezen op de computer.

Bij digitale of levende prentenboeken luisteren en kijken kinderen naar het verhaal op de computer en beantwoorden ze zo nu en dan een vraag. Ze werken het beste in combinatie met het gewone prentenboek.
Met het laatste in de groep, met het eerste individueel op de computer. Leerkrachten bevestigen de toename van verhaalbegrip en woordenschatkennis bij kleuters met een taalachterstand (Kennisnet, 2008).
Gewoonlijk leren kleuters per dag gemiddeld twee tot drie nieuwe woorden.
Door gebruik te maken van digitale prentenboeken met bewegende beelden leren kleuters per dag gemiddeld vijf tot zes nieuwe woorden ( Sardes, 2007).
Digitale boeken hebben als voordeel boven het daadwerkelijke voorlezen dat ‘lezen’ minder afhankelijk is van volwassenen. De gesproken vorm van de tekst is immers altijd en direct beschikbaar.

SL_ICT heeft 2 workshops voor het maken van digitale prentenboeken.

Bij beide workshops leert u hoe u zelf een digitaal prentenboek kunt maken en hoe u hier meerwaarde aan toevoegt. U ook leert hoe u de kinderen actief kunt betrekken bij (het maken van) het digitale prentenboek.
We kijken ook naar de prentenboeken die u kunt vinden op internet en hoe u die kunt inzetten.